karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایرنا، قلعه باستانی فلک الافلاک یک بنای عظیم آجری به جا مانده از دوره ساسانی است که از شاخص‌ ترین آثار تاریخی ایران و جهان به شمار می رود و بر روی تپه ‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌ آباد استوار شده است. زیبایی و معماری شگفت‌ انگیز این قلعه موجب شده که از سوی بسیاری از کارشناسان به ‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد. 

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌ عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌ بویه درآمد. از قرن ششم هجری پس از ساخته ‌شدن شهر جدید خرم‌ آباد این قلعه نیز به ‌نام خرم‌آباد معروف شد و احتمال می رود نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اتلاق شده باشد.

این بنای کم ‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از دهه های گذشته دغدغه های بسیاری برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند عنوان شده که متاسفانه تاکنون برطرف نشده اند.

این در حالی است که فلک الافلاک قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارد اما متاسفانه تاکنون از این فرصت طلایی محروم مانده و همچنان نامش در فهرست آثار جهانی نوشته نشده است. طرحی که مصوبه های مختلفی از جمله دستور رهبر معظم انقلاب در تاریخ 1370/10/1، صورتجلسه کمیته مشورتی ملی در 1380/2/22، مصوبه شورای ملی انقلاب فرهنگی در 1381/7/2، ابلاغ قانون مجلس شورای اسلامی در 1382/10/8 و سه مصوبه سفر هیات دولت را دارد چرا تاکنون اجرا نشده است؟ 

به نظر می رسد مهم‌ ترین مانعی که بر سر راه آن وجود داشته، عدم مدیریت یکپارچه حریم این اثر باستانی بود و در همین راستا طی سال های گذشته تملک ساختمان ‌های اطراف و حاشیه قلعه مورد توجه ویژه قرار گرفت. خریداری ساختمان‌ های سپاه و ارتش از سوی سازمان میراث فرهنگی در سالیان گذشته در دستور کار قرار داشت که به دلیل کمبود اعتبار تاکنون به طور کامل محقق نشده است. 

مسوولان ارشد استان طی 2 تا سه سال اخیر اطمینان دادند به زودی حریم قلعه به‌ طور کامل توسط میراث فرهنگی تملک می‌ شود تا دغدغه تاریخ دوستان و فرهنگ نوازان لرستان به زودی پایان یابد چرا که در صورت تحقق این مهم، علاوه بر حفظ و صیانت جهانی از این اثر، توسعه گردشگری اقتصادی استان نیز آغاز می شود. 

از جمله موارد موثر برای ثبت آثاری نظیر قلعه فلک‌ الافلاک خرم ‌آباد در میراث جهانی، آزادسازی کامل حریم آن و پرهیز از ساخت و سازهای جدید در اطراف این بناست که عدم توجه به این نکات منجر به خارج شدن همیشگی این اثر از آثار پیشنهاد شده کشورمان به یونسکو خواهند شد. 

سال های گذشته این امر دچار یک حاشیه شد و انتشار خبری مبنی بر ساخت هتل توسط یک سرمایه ‌گذار عرب‌ تبار در بخش شمالی قلعه، نگرانی ‌های بسیاری بین مردم به وجود آورد. در این زمان استاندار وقت اعلام کرد این سرمایه ‌گذار سربازخانه مربوط به دوران پهلوی اول را به هتل تبدیل می‌ کند و قصد ایجاد ساختمان چند طبقه را در حریم قلعه ندارد. 

البته برخی کارشناسان معتقدند همین امر نیز ثبت جهانی را به خطر می اندازد چراکه تبدیل سربازخانه ای با بیش از 80 سال قدمت به هتل، به انجام تغییرات بسیاری در این بنای تاریخی منجر می‌ شود که مشمول ساخت و ساز جدید به منظور ایجاد سیستم ‌های فاضلاب و آبرسانی خواهد شد و شرایط ثبت جهانی را از قلعه می گیرد. 

قلعه فلک الافلاک سند دار شد 

سید موسی خادمی -استاندار لرستان- درباره آخرین وضعیت آزادسازی محوطه قلعه فلک الافلاک گفت:

با پیگیری های انجام شده در سال گذشته، سند این قلعه تاریخی ابتدای امسال اخذ شد که برای تسهیل در امور ساماندهی این اثر تاریخی به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارایه می شود. 

او افزود:

منابع لازم برای آزادسازی قلعه فلک الافلاک تامین ‌شده و تا مهرماه سال 98 به‌ طور کامل آزاد می ‌شود. 

وی اظهار کرد:

در حال حاضر سپاه لرستان در حال ساخت ‌و ساز مکان جدید در محل ورودی شهر خرم‌ آباد است و تاکنون بیش از 30 درصد بودجه برای انجام این عملیات اجرایی تامین شده است. 

او ادامه داد:

مکاتبات آزادسازی قلعه فلک‌ الافلاک مربوط به اوایل دهه 70 است که علاوه بر دستور مقام معظم رهبری مصوبه مجلس شورای اسلامی را نیز دارد. 

استاندار لرستان افزود:

در سفر تمامی هیات دولت به استان، آزادسازی قلعه تصویب و مقرر شده اعتبارات ساماندهی این بنای تاریخی به صورت ملی پرداخت شود. 

آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک نهایی شده است 

خادمی گفت:

آزادسازی حریم قلعه در جلسه کمیسیون لوایح دولت بررسی و سال گذشته تفاهم نامه آن نهایی شد. 

وی افزود:

در این راستا مقرر شد سپاه ظرف مدت زمان حداکثر 2 سال به تدریج حریم قلعه فلک الافلاک را آزاد کند. 

خادمی تاکید کرد:

موضوع حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی برای استان بسیار مهم بوده و انتقال هویت تاریخی به نسل های بعد بسیار ارزشمند است. 

او گفت:

باید تلاش کرد لرستان را به تناسب ظرفیت های موجود به جایگاه واقعی ارتقا داد که یکی از روش های تحقق این مهم، توسعه استان از طریق میراث فرهنگی است. 

استاندار لرستان اظهار کرد:

در سال جاری بیش از 50 درصد اعتبارات توازن منطقه ‌ای را به سمت مباحث گردشگری هدایت خواهیم کرد. 

410 میلیارد ریال تا پایان امسال به سپاه پرداخت می شود 

سید امین قاسمی -مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان- نیز گفت:

تاکنون 40 درصد از مطالبات سپاه بابت آزادسازی حریم قلعه پرداخت شده و مابقی آن به مبلغ 410 میلیارد ریال تا پایان امسال پرداخت می شود. 

 وی بدون اشاره به میزان کلی مطالبات سپاه ادامه داد:

این مبالغ از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی تامین شده است. 

او با بیان اینکه اراضی سپاه در عرصه های قلعه قرار دارند، بیان کرد:

امسال سند قلعه اخذ شده که این امر تاثیر به سزایی در تسریع بخشیدن به روند ثبت جهانی این اثر دارد. 

قاسمی گفت:

سند زمین قلعه به نام دولت جمهوری اسلامی و با نمایندگی وزارت دفاع صادر شده و پس از تخلیه، کاملا به نام دولت خواهد شد. 

فلک الافلاک

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

پيام

ببخشید این نوشته ای که گذاشتید که اراضی حریم قلعه مال سپاه هست و قرار شده که کلی پول بدند بابتش میخواستم بدونم آیا سپاه از باباش آورده این هارو و مگه متعلق به مردم نیست مگه این سپاه و مردمی نیست ؟ پس برای چی برای آثاری که افتخار تاریخ این مردم هست باید پول دریافت کنه؟

انتشار:16 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ariyan

خبر خیلی خوشحال کننده ای بود واقعا . خیلی ممنون از سایت خوبتون .

انتشار:06 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سعاده بنايى

به امید روزی که تمام آثار باارزش کشورمون ثبت جهانی بشند .

انتشار:24 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.