karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 مرداد 1397

به روز رسانی

01 تیر 1399

هر گوشه از کره زمین، جلوه ای متفاوت و تماشایی دارد؛ اما برخی نقاط دنیا، به نوعی منحصر به فردتر هستند. مکان هایی که موجب حیرت گردشگران می شوند و با سفر به این نقاط هر کسی انگشت تعجب بر دهان می گیرد. امروز یکی از همین مناطق را به عنوان مقصد سفرمان برگزیده ایم؛ شهر شفشاون (Chefchaouen) در شمال شرقی مراکش. 

تمام دیوارهای این شهر، به رنگ آبی مزین است و همین، سبب شده تا به آن لقب مروارید آبی دهند. اگرچه داستان های متفاوتی درباره دلیل آبی بودن شفشاون روایت می شود اما همگی یک وجه مشترک دارند؛ یهودی ها برای اولین بار به اینجا رنگ آبی پاشیدند. بیشتر ساکنان مراکش از تبار عرب ها و آفریقایی ها هستند اما از آنجایی که مراکش، نزدیک ترین سرزمین آفریقایی به اروپاست، در برهه های زمانی متفاوت، میزبان عده ای از پناهندگان اروپایی بوده که از دیار خود، به این سرزمین گریخته بودند و در این جا به دنبال امنیت می گشتند. یکی از گروه هایی که با نا امنی کشور خودشان، راه مراکش را پیش گرفتند، یهودی ها بودند؛ همان قومی که شفشاون را به رنگ آبی در آوردند. برخی معتقدند که این یهودی ها در سال 1930 و در حین جنگ جهانی دوم و نسل کشی یهودی ها، به مراکش گریختند. آن ها سکونتگاه های شان را به رنگ آبی در آوردند که برای شان نمادی از صلح به شمار می رفت و با مرور زمان، دیگر مردم نیز به این رنگ علاقه مند شدند و آبی رنگ کردن خانه ها به دیگر نقاط شهر نیز سرایت کرد.

برخی دیگر می گویند که رنگ آبی شفشاون به یکی از سنت های یهودیان باز می گردد که معتقد بودند در نقاشی های به رنگ آبی می توان آسمان و عظمت خداوند را در زمین منعکس کرد. در این روایت گفته می شود که قوم یهود به دنبال تفتیش عقاید در قرن 15 میلادی از اسپانیا گریخته و در این شهر، پناهنده شده اند. جالب آن که وجود یک قلعه اسپانیایی درون شهر نیز به این گروه از یهودی ها نسبت داده می شود. باید توضیح دهیم که روایت دوم، اعتبار بیشتری دارد و حتا، ساکنان شفشاون نیز این داستان را نقل می کنند. البته امروزه ردی از این یهودی ها در شهر دیده نمی شود و بیشتر جمعیت شفشاون را مسلمانان تشکیل داده اند؛ گویی این قوم تنها یادگاری بر دیوارها به جا گذاشتند و ناپدید شدند.

در ادامه می خواهیم به این شهر منحصر به فرد سفر کنیم و بیشتر، به تماشای چشم انداز آن بنشینیم. در این سفر، با یک عکاس آمریکایی تبار به نام متیو کارستن (Matthew Karsten) همراه می شویم. بد نیست بدانید پیش از این، متیو را در سفرش به افغانستان همراهی کرده بودیم و حال، با او راهی شمال شرقی مراکش می شویم. «متیو» حین سفر به شفشاون تصاویری تماشایی ثبت کرده و البته تجربیات جالبی هم از گشت و گذارش در این شهر به دست آورده است.

کارناوال و «متیو» را در قدم زدن میان کوچه پس کوچه های شهر آبی همراهی کنید.

شهر شفشاون مراکش

1- شهری به رنگ آسمان

شهر شفشاون مراکش

2- بر فراز شهر

تصویر پیش رو در حوالی یک مسجد اسپانیایی عکسبرداری شده؛ مسجدی که تاریخ ساختش به دهه 1920 میلادی باز می گردد. اگرچه گردشگران حین سفرشان به این خطه، مسجد اسپانیایی را جاذبه منحصر به فردی نمی دانند و بیشتر، به جلوه ای که شهر از این زاویه دارد دل می بندند.

نمایی از شهر شفشاون مراکش

3- آرامش صبحگاهی شفشاون

شهر شفشاون مراکش

4- خرید و گشت و گذار در مدینه شهر

در شهرهای شمال آفریقا، مناطق شهری به نام مدینه وجود دارند. مدینه ها معمولا، با خیابان های باریک و هزارتو مانند محصور شده اند و برای خرید مکان های مناسبی به حساب می آیند.

شهر شفشاون مراکش

5- گربه های خیابانی

در شهر شفشاون نیز مانند استانبول و البته تمام ایران، گربه های خیابانی در هر گوشه و کناری به چشم می خورند و حتا، به نوعی از جاذبه های شهر شمرده می شوند.

گربه خیابانی شهر شفشاون مراکش

6- موزه قصبه

در میدان اصلی شفشاون قلعه ای تاریخی با دیواره های قرمز رنگ قرار دارد. این قلعه در سال 1471 توسط شخصی به نام مولا علی بن موسی بن راشد ساخته شد تا از مردم در مقابل تهاجم پرتغالی ها و اسپانیایی ها محافظت کند. داخل این قلعه یک موزه قوم نگاری و یک باغ بسیار زیبا قرار دارد. بد نیست بدانید که این جا به موزه قصبه (Kasbah Museum) معروف است.

موزه قصبخ شهر شفشان مراکش

7- شاخ های شهر

کوه هایی که بر فراز شهر شفشاون قرار گرفته اند، همچون دو شاخ به نظر می آیند. بر اساس گفته ها، نام شهر به همین مساله اشاره دارد و در گویش محلی شفشاون بدین معناست: به شاخ ها نگاه کن! (watch the horns).

شهر شفشان مراکش

8- جلوه ای تماشایی از بناها

شهر شفشان مراکش

9- طبیعت حومه شهر

تصویر پیش رو، از کوه های ریف (Rif Mountains) به ثبت رسیده است.

طبیعت مراکش

10- آبشاری در قلب کوه های مراکش

در میان کوه های ریف، چند آبشار زیبا به چشم می خورد که در تصویر، یکی از آن ها را تماشا می کنید. به منطقه ای که آبشارها در آن واقع شده اند کسکید دکشور (Cascades d’Akchour) می گویند که البته، مکانی توریستی شمرده می شود.

11- پودرهایی که به زندگی رنگ می بخشند

ادویه مراکش

13- قدم زدن بر روی سنگفرش های شهر

شفشاون

14- نقش و نگار بر روی سازه ها

شفشاون

شفشاون

15- و در آخر، جلوه ای از دیگر رنگ ها 

شفشاون

سخن آخر

در شهر شفشاون مراکش گشتی زدیم و بیشتر با این سرزمین، در شمال غربی مراکش آشنا شدیم. در این جا به هر سو که نگاه انداختیم، رنگ آبی ما را به وجد آورد؛ رنگی که از یهودی ها در این منطقه به یادگار باقی مانده و حال، به یک جاذبه گردشگری مهم تبدیل شده است. همچنین، نیم نگاهی هم به طبیعت اطراف شهر داشتیم تا ببینیم در حومه شفشاون چه خبر است.

نظر شما درباره این تصاویر چه بود؟

پیش از این، با شهر شفشاون آشنایی داشتید؟

آیا از ایده یک رنگ بودن شهر استقبال می کنید؟ شما دوست دارید شهرتان به چه رنگی باشد؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.