karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در دنیا شگفتی های زیادی وجود دارد و خداوند، جلوه های بسیاری را در این کره خاکی پدید آورده است که در میان شان، می توان به انسان اشاره کرد. حال انسان ها راه پروردگارشان را پیش گرفته اند و در هر گوشه از این دنیای پهناور نقش آفرینی می کنند. در میان شگفتی های پدید آمده توسط انسان ها، این بار می خواهیم یکی از منحصر به فردترین شان را از نظر بگذرانیم؛ «نمایشگاهی در زیر آب» که توسط یک مجسمه ساز بریتانیایی به نام «جیسون دکِی‌رز تیلور» (Jason deCaires Taylor) برپا شده است.

جیسون، 44 سال سن دارد و متولد شهر بندری دوور (Dover) در جنوب شرقی انگلستان است. این هنرمند، در سال 1998 از کالج هنر کمبرول در رشته مجسمه سازی و سرامیک فارغ التحصیل شد و البته، کمی پیش تر، در سن 18 سالگی مدرک غواصی اش را کسب کرده بود. جیسون با کمی فکر و خلاقیت، این دو استعدادش را با یکدیگر تلفیق کرد تا این گونه، بزرگترین موزه های مجسمه سازی در زیر آب را بسازد. او تاکنون بهترین نمایشگاه های زیر آبی را برپا کرده است که در میان شان می توانیم به موزه زیرآبی کانکون (Cancun Underwater Museum) اشاره کنیم. این موزه در سال 2009 میان آب های شهر کانکون و جزیره ایزلا موهرس (Isla de Mujeres) در کشور مکزیک ساخته شد. همچنین این هنرمند، یک موزه زیرآبی در سواحل کشور گرنادا (Grenada) ساخته است که در فهرست «25 مورد از برترین عجایب جهان» نشنال جئوگرافیک قرار دارد. در ادامه می خواهیم آخرین اثر هنری جیسون را تماشا کنیم؛ یک گالری هنری نیمه شناور در میان اقیانوس هند و در کشور مالدیو، که در برخی منابع اولین گالری نیمه شناور جهان لقب گرفته است.

این گالری هنری کرالاریوم (Coralarium) نام دارد و با توجه به جزر و مد دریا به گونه ای طراحی شده است که به هنگام مَد، بخشی از آن در دریا غرق شده و در زمان جزر، دوباره پدیدار می شود. در طراحی این گالری هنری مانند دیگر اثرهای هنری جهان، ایده های جالبی به کار رفته است. مثلا در ساخت مجسمه ها از شکل های انسانی، گیاهی و حیوانات دریایی ایده گرفته اند و جیسون در حین ساخت این گالری سعی داشته تصویری از نحوه مداخله یا تعامل انسان با طبیعت را نشان دهد و به نحوی همزیستی انسان با طبیعت را به رخ بکشد.

باید بدانید که جیسون تیلور به دقت مسایل محیط زیستی را در نظر می گیرد و این، از ارزشمندترین اقدامات وی به شمار می رود. او در کارهایش، از موادی استفاده می کند که به هیچ وجه موجب صدمه به محیط زیست نمی شوند. مجسمه های ساخت دست جیسون، با این هدف طراحی شده اند که در آینده به صخره های مرجانی بدل شوند و هدف از این کار، آن است که توجه نسبت به صخره های مرجانی طبیعی توسط گردشگران کمتر شود و اینگونه، این صخره های طبیعی کمتر مورد آسیب قرار گیرند. حال که بیشتر با جیسون، طراحی هایش تا به امروز و گالری کنونی اش آشنا شدیم، به اقیانوس هند می رویم و آخرین اثر هنری او را از نظر می گذرانیم.

کارناوال را در تماشای این گالری همراهی کنید.

جیسون تیلور

1- قرار دادن مجسمه ها در جایگاه‌شان 

گالری نیمه شناور مالدیو

2- صورتی که صخره مرجانی می شود

گالری نیمه شناور مالدیو

3- سرگردان در اقیانوس اطلس

گالری نیمه شناور مالدیو

4- پیوند انسان و طبیعت

گالری نیمه شناور مالدیو

5- قایق به گل نشسته

گالری نیمه شناور مالدیو

6- گیاهان نیز سوژه گالری اند

مجسمه های این گالری نیمه شناور از شکل های انسانی، گیاهی و حیوانات دریایی الهام گرفته اند.

گالری نیمه شناور مالدیو

7- دست اندرکاران این پروژه بزرگ

گالری نیمه شناور مالدیو

8- ثبت تصویر و تبدیل شدن به صخره ای مرجانی

گالری نیمه شناور مالدیو

9- سقوط آرام قایق در اعماق دریا

گالری نیمه شناور مالدیو

10- در انتظار ...

گالری نیمه شناور مالدیو

11- پیوند با آسمان

در طراحی این گالری، المان های مختلفی در نظر گرفته شده است. مثلا مجسمه هایی که با آسمان و جو ارتباط برقرار می کنند، در ناحیه جزر و مد قرار دارند و اینگونه، در ساعاتی از روز به کلی در خشکی پدیدار هستند. مجسمه هایی هم کاملا در زیر آب قرار گرفته اند و ایده پیوند میان آسمان و زمین را در ذهن تداعی می کنند.

گالری نیمه شناور مالدیو

12- مجسمه هایی از جنس سکوت و انتظار

گالری نیمه شناور مالدیو

13- خالق این گالری منحصر به فرد

گالری نیمه شناور مالدیو

14- سلفی در قعر اقیانوس

گالری نیمه شناور مالدیو

15- بیانگر مداخله انسان ها در طبیعت یا پیوندشان؟!

گالری نیمه شناور مالدیو

16- رابطه دوستانه انسان و موجودات دیگر

گالری نیمه شناور مالدیو

17- بالاخره به مقصد رسید

گالری نیمه شناور مالدیو

18- یک روز معمولی در زیر آب

گالری نیمه شناور مالدیو

19- نگاه آخر به این نمایشگاه جذاب

گالری نیمه شناور مالدیو

سخن آخر

به کشور مالدیو سفر کردیم و گشتی در اقیانوس هند زدیم تا از آخرین اثر هنری جیسون تیلور دیدن کنیم؛ یک گالری نیمه شناور. مجسمه هایی را به شکل انسان ها و گیاهان دریایی از نظر گذراندیم. همین طور، متوجه شدیم که این گالری نیمه شناور، با هدف پیوند میان انسان و طبیعت ساخته شده است.

از تماشای این تصاویر لذت بردید؟

کدامیک از مجسمه ها، بیشتر نظرتان را جلب کرد؟

آیا به گشت و گذار در گالری های هنری علاقه دارید؟

نظر و پیشنهادهای خود را به ما بگویید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

مجسمه زوجی که سلفی میگرفتن و یه روز معمولی قدم زنان زیر آب واقعا روح آدم رو تحت تاثیر قرار میداد. کاش عکس مقایسه ای هم  بود که وضعیت جزر و مد رو نشون میداد.

انتشار:10 شهریور 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.